Program Operațional Capital Uman, Axa Prioritară 6 - Educație și competențe -  Apel 380 Sprijin pentru doctoranzi și cercetători post-doctorat

Titlu proiect: Cercetare doctorală și postdoctorală de calitate, inovativă și relevantă pentru piața muncii
Beneficiar: UNIVERSITATEA BABEȘ-BOLYAI
Partener 1 - AGENȚIA JUDEȚEANĂ PENTRU OCUPAREA FORȚEI DE MUNCĂ CLUJ
Partener 2 - UNIUNEA SINDICALĂ TERITORIALĂ CARTEL ALFA - FILIALA CLUJ

Activitatea de formare de competențe antreprenoriale presupune organizarea a șapte open-cursuri de competențe transversale, gândite pe direcția dezvoltare personal, repsectiv cursuri de dezvoltare a competențelor TIC. În cadrul cursurilor de dezvoltare personal au fost propuse următoarele direcții: Comunicarea stiintifica si in mediul de business, inclusiv intr-o limba de circulatie International, Gandirea creative, aplicată în mediul antreprenorial, Managementul diversității, Inovare și creativitate în actul de predare și Managementul de proiect. Pentru cursurile de TIC, sunt propuse Ultizarea instrumentelor digitale in cercetare-ionovare, respectiv Design instrumente de promovare a afacerii

CURSURI DE DEZVOLTARE PERSONALA

1. Comunicarea stiintifica si in mediul de business, inclusiv intr-o limba de circulatie internationala Cursul va presupune activitati pe grupe, exercitii de tip problem-solving, dezvoltarea capacitatii de vorbire in public, aptitudinile de participare constructiva la discutii in mediul academic si de afaceri, explicitarea conceptelor, reformularea, interventia argumentativa, concentrarea si sinteza informatiei. Modulele de comunicare abordeaza, progresiv, aspectele verbale, nonverbale si para-verbale, in diferite situatii de comunicare profesionala, tinand cont de varietatea registrelor de limba si de mediul de transmitere a informatiei (comunicare directa, prin medii digitale, scrisa etc.). Cursurile derulate intr-o limba de circulatie internationala vor viza terminologia stiintifica, formulele de argumentare, elemente de scriere academica si simulari in medii profesionale, nivelele vizate fiind B2-C2 (cadru european).

2. Gandirea creativa, aplicata mediului antreprenorial In cadrul acestui curs GT va asimila strategii de actiune, previziune si management aplicate in mediul public si privat, cu referire la situatii concrete in care se impune luarea unor decizii expeditive, precum in situatii de riscuri in implementarea unei afaceri, solutionarea conflictelor interumane (intercolegiale sau cu factorii interesati sau clientii), negocierea unor rezolutii de tip win-win, conceperea si valorificarea ideilor inovative, inclusiv in medii multidisciplinare si multiculturale, networking si generarea unui capital intelectual, precum si evaluarea proceselor de inovare.

3. Managementul diversitatii, prin intermediul prioritatilor transversale ale UE, vizand egalitatea de sanse, dezvoltarea durabila si societatea informationala. Cursul se preconizeaza a lua forma unor dezbateri bazate pe studii de caz, in cadrul carora membrii GT sa analizeze, evalueze si sa emita judecati de valoare referitor la importanta temelor prezentate in detaliu (de exemplu, egalitatea de gen, implicarea grupurilor vulnerabile in activitati de cercetare, protectia mediului, conservarea resurselor, eficienta energetica, dezvoltarea pietei digitale etc.), menite sa conduca la o mai buna integrare sociala a acestora si la o constientizare a temelor de interes general in materie de dezvoltare.

4. Inovare si creativitate in actul de predare Acest curs vizeaza implementarea unor competente pedagogice adaptate la exigentele procesului Bologna si la standardele europene rezultate din proiecte de dezvoltare curriculara si twinning in cadrul Erasmus Plus, cu exemple de bune practici oferite de lector. Abordarea va fi pronuntat practica, prin experimentarea diferitelor situatii de predare, atat in mediul academic, cat si in sesiuni de formare si teambuilding la nivelul companiilor private, prin simulari si realizarea unor planuri de predare bazate pe competente, interactivitate si mecanisme de colectare a feedback-ului. Cursul este un complement necesar al modulului, tinand seama ca un procent important al GT desfasoara sau intentioneaza sa desfasoare activitati de predare/training/coaching in mediul universitar sau al companiilor private.

5. Managementul de proiect, cu aplicatii specifice proiectelor de cercetare si activitatilor pe baza ghidurilor solicitantului vizand linii de finantare nationale si europene (Orizont 2020, Erasmus Plus, Granturi EEA, Europa creativa, Europe for citizens etc.). Sunt vizate competente de gestiune a muncii in echipa, cursul presupunand parcurgerea de catre GT, prin intermediul unor simulari, a intregului ciclu de viata al proiectelor cu finantare nerambursabila, din domenii de interes: de la designul de proiect, trecand prin identificarea unei surse de finantare, managementul echipei/al resurselor umane, finantarea, implementarea, pana la monitorizarea si evaluarea proiectului de cercetare. Proiectele redactate vor viza, in mod obligatoriu, relatia cu piata muncii/comunitatea, dintr-o perspectiva a excelentei in cercetare, cu finalitate de implementare a componentei de cercetare aplicativa. GT se va familiariza, prin exemple de bune practici si situatii experimentale, cu elemente de arhitectura a proiectului, dar si cu asigurarea cash-flow-ului in implementare, managementul riscurilor, diseminarea rezultatelor cercetarii si relatia cu finantatorul etc.

CURSURI DE TIC

6. Utilizarea instrumentelor digitale in cercetare-inovare Cursul/formarea presupune un training realizat intr-un laborator specializat, dedicat platformelor de tip research-sharing, bazelor de date si surselor de tip repository care sunt utilizate in cercetarea performanta. Sunt vizate: competente de inserare a informatiilor, metode si standarde privind indexarea publicatiilor stiintifice, securizarea informatiilor in mediul on-line si protectia datelor cu caracter personal, inclusiv a dreptului de autor/dreptului la proprietate intelectuala, prelucrarea si formatarea avansata a datelor calitative si cantitative conform standardelor bazelor de date internationale.

7. Design instrumente de promovare a afacerii Participantii vor accesa platforme, strategii si elemente informatice implicate in procesul de informare, publicitate si diseminare a rezultatelor unei afaceri si/sau unui proiect de cercetare. Cursantii vor crea si implementa strategii de promovare, incluzand conceperea unui mix de marketing, cu elemente de design grafic si de formatare a unei pagini web creata in acest sens (web design). Membrii GT vor avea latitudinea de a opta pentru cursurile la care doresc sa participe, in functie de nevoile de formare ale fiecarui participant. Vor fi alese minim 2 cursuri din prima categorie si minim 1 curs din a doua categorie, avand si optiunea de a participa la toate cele 7 cursuri. Cursurile vor fi implementate preponderent online, prin metode si tehnici pedagogice specifice IDD (invatamant deschis la distanta) cum ar fi: utilizarea de resurse specifice invatamantului informatizat, sisteme de comunicare la distanta, sistem tutorial, autoinstruirea si autoevalurea, Webinar etc. Se opteaza pentru o asemenea abordare prin prisma necesitatii de a facilita participarea la cursuri unui numar cat mai mare de bursieri, tinand cont si ca activitatile Cursurile vor fi ținute de șapte experți ce vor îndeplini cumulative cerințele prevăzute în cererea de finanțare